سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوباره شروع میکنم:1و2و3

به سلامتی اینجا هم راه افتاد


» نظر

آغاز ...

 سلام. امیدوارم این وبلاگ بتونه کمکی باشه در راستای همراهی کسانیکه امسال کنکور ‌‌MBA میدن. اگر نظری در مورد نحوه کار در این وبلاگ دارین حتما نظر بدین. فعلا برای اینکه خالی از عریضه نباشه اینا رو بخونین:

تعریف و هدف

دوره کارشناسی ارشد مدیریت سازمان که معادل Master of Business Administration (MBA) است به   منظور   پرورش   مدیران   کارآمد   برای   اداره سازمانهای اقتصادی - اجتماعی، تولیدی   و خدماتی طراحی شده است.

رشته MBA   یا کارشناسی ارشد مدیریت حرفه ای بازرگانی چنانچه از نامش پیداست تنها مدیریت بازرگانی نیست ، از آنجا که در ایران آموزش مدیریت به سه شاخه بازرگانی ، صنعتی و دولتی تقسیم می شود برای اکثر متقاضیان این گمان پیش می آید که   MBA تنها در بر گیرنده مباحث مدیریت بازرگانی است و به طور مثال برای مدیریت صنعتی باید به سراغ رشته دیگری رفت در حالی که این تصور کاملا اشتباه است.

MBA   مدیریت Business   است و Business   یعنی کلیه عملیاتی که از تولید تا فروش و خدمات پس از فروش کالا یا خدمات را شامل میشود و به صورت مکرر اتفاق می افتد.

برای رشته   MBA حدود 30 گرایش مختلف در کشور های مختلف تعریف شده است. اما   چهار گرایش اصلی این رشته که تقریبا در همه دانشگاه ها تدریس می شوند به شرح زیر است:

1-   بازاریابی و مدیریت فروش ( Marketing )

2- مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی ( Finance )

  3- مدیریت تولید و سیستمهای تولید و پروژه ( Operation )

  4- مدیریت منابع انسانی ( Human Resources )

امروزه حتی MBA   با گرایش هایی مانند تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات نیز ارائه می شود که نشان از انعطاف پذیری بالا و نیاز روز افزون به فارغ التحصیلان این رشته است.

متاسفانه امروزه بسیاری بدون توجه به محتوای MBA آن را با نام مدیریت سازمان می شناسند و تنها به بخش بسیار کوچکی از اهدافی که در این دوره بررسی می شود می پردازند. اگر بخواهیم تعریفی دقیقتر از اهداف MBA   داشته باشیم باید توجه داشت که هدف این دوره پذیرش فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی در رشته های مختلف به خصوص رشته های فنی و مهندسی و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه های ذیل انجام وظیفه نمایند :

(1)     اداره و راهبری مؤثر و کارآمد سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر بخش های تولیدی، بازاریابی و فروش، اطلاعات و مالی

(2)        ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان

(3)        طراحی، هدایت و رهبری تحول در کل سازمان پس از کسب تجارب عملی در مدیریت

(4)        کارآفرینی با ایجاد فعالیت های جدید در درون سازمان و یا ایجاد سازمانهای جدید

(5)        ارائه خدمات مشاوره ای و مطالعاتی در زمینه های مزبور به مدیران سازمانهای اقتصادی و اجتماعی

این اهداف تقریبا" در تمام جهان یکسان هستند. به عنوان نمونه ( Harvard Business School(HBS

که یکی از معتبر ترین Business School های جهان می باشد،هدف دوره و   قابلیتهای مورد نظر فارغ التحصیلان خود را به شرح زیر می داند:

1- a transformational experience for students who will go on to change the lives of those around them

2- Builds a foundation for a life time of leadership

3- Developing abilities to look beyond the present, envisioning what might be and how to accomplish it .

افرادیکه در این دوره پذیرفته میشوند، حداقل دوره کارشناسی را در یکی از رشته های دانشگاهی گذرانده و با حوزه تخصصی دوره کارشناسی آشنائی پیدا کرده اند. این افراد پس از فراگرفتن دانش مدیریت و تمرین مهارتهای مدیریتی در این دوره ، نیروهای ارزنده ای خواهند شد که می توانند با ترکیب دانش تخصصی و مدیریتی خود در جهت تحقق هدفهای بالا   نقش مهمی در بهبود مدیریت جامعه ایفا نمایند.

خوب فکر نمیکنم در مورد درسها و ضرائب و این چیزا لازم باشه مطلب بگم همه میدونن. من می خوام اگه بشه اینجا رو تبدیل کنم به تبادل سوالهای سخت درسای کنکور، منابع و اختلاف مباحث مدیریت در کتابهای مختلف و ... . نظرتون چیه؟


» نظر

چرا MBA ؟

به نظر من رشته MBA به شرطیکه بخوبی به اهدافش برسه برای مهندسین و کسانیکه قصد مدیریت یا مشاوره اون رو دارن خیلی می تونه مفید باشه.

یکی از علل مشکلات گریبانگیر فعلی در حوزه سازمانهای صنعتی و غیر صنعتی ، استفاده از نیروهای غیر متخصص در زمینه مدیریت می باشد. متاسفانه رویکردی که وجود داشته مبنی بر استفاده از مهندسین (بخصوص مهندسین فنی) در مشاغل مدیریتی درست نبوده است. معمولا در محیطهای صنعتی به این صورت است که مهندسین پس از چند سال تجربه اندوزی در هر واحد در صورتیکه از نظر تخصص سرآمد باشند بعنوان سرپرست آن انتخاب می شوند. مشاغل مدیریتی به شدت با نیروی انسانی مرتبط است و به این مبحث در رشته های مدیریت زیاد پرداخته شده است. متاسفانه در دروس رشته های مهندسی خبری از این موضوع نیست و بهمین دلیل مهارتهای مدیریتی بر اساس تجربه و سلیقه های افراد شکل می گیره. به همین دلیل حتی در مورد اصولی که صحت اونها بارها توسط پژوهشگران به اثبات رسیده است اختلاف نظرهای شدیدی بین مهندسی مدیر شده وجود دارد.

مشکل به همین جا ختم نمیشه بلکه متاسفانه مهندسین به حوزه های اقتصاد، ورزش، فرهنگ و ... هم رسوخ کرده اند و تفکر مهندسی با شرایط و تجارب موجود به شکلی در هم آمیخته که ما حصل اون وضعیت فعلیه!

در هر صورت به نظر من تحصیل در رشته هایی مانند مدیریت و اقتصاد پس از چند سال کار کردن در محیطهای صنعتی یا غیر صنعتی خیلی می تونه مفید باشه. امیدوارم بزودی فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی جایگاه خودشون رو در سطح کلان کشور پیدا کنند.


» نظر

منابع

سلام، چون بعضی از دوستان دنبال منابع بودند اونارو اینجا می ذارم:

منابع MBA

  ریاضیات فنی و مهندسی :

کتاب آبی آقای مسعود آقاسی – انتشارات نگاه دانش

کتب ریاضیات عمومی 1 و 2 کارشناسی مهندسی

 

 زبان عمومی و تخصصی :

Management (A Global Perspective) 10th edition – By Koontz and Weihrich

Management (6th Edition) - by: S.P.Robbins & M.Coulter

504 Essential Words

زبان عمومی ، انتشارات آزاده ، سری راهیان ارشد

کتاب بنفش آقایان اصلانی، مجبوری، و غفارزادگان - انتشارات نگاه دانش

 

سنجش هوش و استعداد تحصیلی رشته مدیریت – GMAT

کتاب GMAT احمد صداقت

کتاب صورتی اصلانی، مجبوری، و غفارزادگان - انتشارات نگاه دانش


» نظر
<      1   2